X

 امکان اعطای فرزندخواندگی به مجردها و تک فرزندها

امکان اعطای فرزندخواندگی به مجردها و تک فرزندها

در قانون مدنی فرزندخواندگی پیش بینی نشده اما در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مصوب 1392 مشتمل بر 37 ماده برای اولین بار به جای لفظ سرپرستی از عنوان فرزندخواندگی استفاده شده است.فرزندخواندگی را نمی توان عمل حقوقی دانست با این استدلال که ایجاب از جانب زن و شوهر است و تعیین تکلیف در این خصوص را به عنوان قبول مورد پذیرش قرار دهیم.

  |  
بازدید: 8851
  |  
امتیاز: Article Rating

نکات مهم فرزند خواندگی

  • در ماده 9 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست گفته شده که کلیه کودکان و نوجوان نابالغ و نیز افراد بالغ زیر 16 سال که به تشخیص دادگاه عدم رشد و نیاز آنان به سرپرستی احراز شود.
  • مواد 4 و 16 شرایط ابتدایی صدور حکم سرپرستی را معین کرده است تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم محکومیت جزایی مؤثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، عدم حجر، سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل، صلاحیت اخلاقی، عدم ابتلاء به بیماری های واگیردار و یا صعب العلاج، اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله شرایط مذکور در ماده 6 قانون جدید می باشد.
  • دادگاه در صورتی حکم سرپرستی صادر می کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجوان تحت سرپرستی تملیک کند.
  • در قانون جدید بر مصلحت کودک و نوجوان تاکید زیادی شده است و برای تامین امور کاری و منافع مادی و معیشتی کودکان و نوجوانان مانند استفاده آنان از بیه عمر یا مستمری و حقوق وظیفه توجه خاصی شده است مثلا داشتن منزل مسکونی به صورت مستقل و با امکانات رفاهی برای کودک از ضروریات است.
  • بر عکس قانون 1353 منسوخ، در قانون سال 1392 به زنان مجرد اجازه داشتن فرزند خوانده دختر (اناث) را داد اما مردان مجرد همچنان از این قاعده دور هستند و در شرایط ویژه و مختص دختران و زنان بدون شوهر، عدم داشتن فرزند ضرورت است به استثنای زن مجردی که بخواهد خواهران و برادران یا فرزندان آنها را به سرپرستی بگیرد.
  • زنان مجرد بالای 30 سال شرایط تقاضای فرزندخواندگی را دارند. اما در واگذاری فرزند خانواده هایی که شرایط بچه دارشدن را ندارند بر زنان مجرد است اولویت دارند.
  • به زنان مجرد فقط حق حضانت دختر داده می شود اما به مردان مجرد نه دختر و نه پسر واگذار نمی شود.

 

مطالب مرتبط با فرزند خواندگی :

1- فرزندخواندگی در حقوق ایران

2- سرپرستی کودکان، قبول سرپرستی، فرزند خواندگی

3- فهرست دعاوی خانوادگی، صلاحیت دادگاه خانواده

4- چگونه یک وکیل خوب و مجرب برای طلاق و خانواده پیدا کنم؟

 

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.38 از 5 (26 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.