X

 وکیل برای الزام به تنظیم سند رسمی اجاره مغازه

وکیل برای الزام به تنظیم سند رسمی اجاره مغازه

در سه صورت طرفین عقد اجاره (موجر یا مستاجر) میتوانند به طرفیت دیگری اقامه دعوا نموده و الزام طرف به تنظیم سند رسمی را بخواهند.1-موردی که در قرارداد تعهد به تنظیم سند شده باشد و دیگری از این کار امتناع ورزد. 2- موردی که قانون تنظیم سند رسمی را لازم دانسته باشد مثل موارد مذکور در مواد 46 و 47 ثبت که ثبت اجاره نامه ضروری است. 3- مورد مذکور در ماده 9 قانون روابط موجر مستاجر مصوب سال 1356.در ادامه این مطلب نمونه یک پرونده الزام به تنظیم سند رسمی اجاره مورد مطالعه و بررسی قرا میگیرد.

 

  |  
بازدید: 14640
  |  
امتیاز: Article Rating

تنظیم سند اجاره مغازه

 

جریان پرونده الزام به تنظیم سند رسمی اجاره ملک تجاری

از نظر قانوني در مواردی که بین مالك و ‌مستاجرش قرارداد اجاره‌اي تنظیم نشده باشد یا اگر تنظیم شده، ‌مدت آن منقضی شده باشد و در ضمن طرفین راجع به تنظیم اجاره‌نامه با تعیین‌ اجاره‌بها و شرایط آن اختلاف داشته باشند، هر یک از آنها می‌تواند برای ‌تعیین اجاره‌ بها، در مواردی که اجاره‌نامه‌اي در بین نباشد و تنظیم‌ اجاره‌نامه به دادگاه مراجعه کند.

دادگاه میزان اجاره‌ بها را از تاریخ ‌تقدیم دادخواست تعیین می‌کند، ولی این امر مانع صدور حکم ‌نسبت به اجرت‌المثل ایام تصرف زمان قبل از تقدیم دادخواست و خسارت ‌تاخیر تادیه آن نخواهد بود. بنابراين در وضعيت اخير دعوايي تحت عنوان الزام خوانده اعم از مستاجر يا مالك به تنظيم اجاره‌نامه رسمي طرح مي‌شود. (مطابق ماده 9 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356) 

 

شرح خواسته الزام به تنظیم سند رسمی اجاره

خواهان دادخواستي به خواسته صدور حكم مبني بر الزام خواندگان به تنظيم اجاره‌نامه رسمي و با ابطال تمبر دعوي غير مالي تقديم دادگاه محترم كرده است. وي خواسته خود را با استناد به اجاره‌نامه رسمي شماره .. مورخ 16/10/1342 دفترخانه ... تهران و مبايعه‌نامه عادي مورخ 21/2/70 و اجاره‌نامه عادي 23/2/70 و وكالت‌نامه رسمي شماره .. مورخ 26/2/70 دفترخانه .. تهران و نيز توافق‌نامه عادي مورخ 12/9/70 و دو فقره توافق‌نامه و اقرارنامه مورخين 28/9/70 و 5/8/74 ورثه مرحوم كريم .... و نيز گواهي حصر وراثت مرحوم كريم .... طرح كرده است.

طبق شرح دادخواست، خواهان بر اساس مبايعه‌نامه عادي مورخ 21/2/70 سرقفلي يك باب مغازه واقع در خيابان ري پلاك .... را از مرحوم كريم .... خريداري و اجاره‌نامه عادي مورخ 23/2/70 با مالك ملك (خوانده رديف يكم) تنظيم كرده و علي‌رغم مراجعات و تماس‌هاي مكرر، خواندگان از تنظيم سند اجاره‌نامه رسمي استنكاف ورزيده‌اند و با توجه به فوت مرحوم كريم .... و قايم‌مقامي ورثه وي كه طي دو فقره توافق‌نامه و اقرار‌نامه به تاريخ‌هاي 28/9/70 و 5/8/74 به حقانيت خواهان اذعان كرده‌اند و كل ماليات بر ارث از باب مغازه موردنظر را نيز دريافت داشته‌اند، به اين ترتيب از دادگاه طي اين دادخواست صدور حكم الزام خواندگان به حضور در دفتر اسناد رسمي و تنظيم اجاره‌نامه رسمي به نام خواهان را استدعا كرده است.

 

رسيدگی دادگاه به دعوای تنظیم سند رسمی اجاره

دادخواست توسط مديريت مجتمع قضايي به شعبه دادگاه حقوقي ارجاع مي‌شود و پس از صدور دستور دادگاه به تاريخ 27/3/92 ساعت 9 صبح تعيين وقت جلسه رسيدگي شده و نسخه ثاني و ضمايم آن و نيز وقت رسيدگي براي خواندگان ارسال شده و از طرفين براي حضور در جلسه رسيدگي دعوت به عمل آمده است.
در تاريخ مقرر جلسه دادگاه تشكيل شده و خواهان حضور پيدا مي‌كند، ولي خواندگان حاضر نمي‌شوند و خواهان خواسته خود را به شرح دادخواست تقديمي عنوان مي‌كند.

دادگاه با توجه به محتويات و مندرجات پرونده چون ملاحظه وضعيت ثبتي پلاك شماره .... واقع در بخش .. تهران در اتخاذ تصميم مهم است، بنابراين استعلام وضعيت ثبتي ملك شماره ... را خواستار مي‌شود.

دفتر به تاريخ 14/8/92 وقت نظارت تعيين و دستور دادگاه را بنا بر استعلام وضعيت ثبتي ملك موردنظر از اداره ثبت به عمل مي‌آورد. در تاريخ  14/8/92 در وقت احتياطي مقرر پرونده مورد بررسي قرار مي‌گيرد و به علت واصل نشدن پاسخ استعلام ثبتي اتخاذ تصميم از ناحيه دادگاه مقدور نبوده و مقرر مي‌شود كه ضمن تعيين وقت احتياطي نامه‌اي به ثبت تنظيم و تسريع در ارسال پاسخ خواسته شود.

دفتر ضمن تعيين وقت احتياطي به تاريخ 6/1/93 نامه‌اي پيرو نامه قبلي به اداره ثبت تنظيم و ارسال مي‌كند و اداره ثبت اسناد و املاك شرق تهران طي نامه‌اي در جواب دادگاه مالكيت ششدانگ پلاك ... ملك موردنظر را به نام آقاي حاج غلامحسين .... اعلام مي‌دارد.

پس از وصول پاسخ اداره ثبت اسناد و املاك دادگاه دستوردعوت طرفين را براي اخذ توضيح و نيز ملاحظه پاسخ ثبت اسناد صادر مي‌كند و دفتر نيز ضمن تعيين وقت رسيدگي به تاريخ 10/2/93 ساعت 30 :10 صبح در جهت اجراي دستور دادگاه براي طرفين اخطاريه‌اي ارسال مي‌كند.

درتاريخ مقرر جلسه رسيدگي تشكيل مي‌شود و طرفين حضور پيدا نمي‌كنند و دادگاه با بررسي اوراق و محتويات و مندرجات پرونده ختم رسيدگي را اعلام و به شرح آتي مبادرت به صدور راي مي‌كند. 

 

راي دادگاه بدوي الزام به تنظیم سند رسمی اجاره 

در خصوص دادخواست آقاي سيد مرتضي .... به طرفيت آقايان غلامحسين .... و حامد .... و خانم‌ها فاطمه .... و منصوره ..... به خواسته الزام خواندگان به تنظيم اجاره‌نامه‌اي كه خواهان چنين توضيح داده است كه طي قرار داد عادي مورخ 21/2/70 منافع مغازه مرحوم كريم .... براي آقاي جليل .... انتقال داده شده است كه مالك طي قرارداد اجاره‌نامه عادي مورخ 23/2/70 رضايت خود را اعلام و اجاره‌بهاي ماهيانه ملك را مبلغ دوازده هزار ريال تعيين كرده و در تاريخ 13/9/70 آقاي جليل ... سهم خود را به وي انتقال داده كه اين انتقال سهم حسب توافق كتبي 27/3/81 مورد موافقت مالك آقاي غلامحسين .... قرار گرفته است و تقاضاي محكوميت خواندگان را به الزام به تنظيم سند رسمي اجاره را كرده است.

با توجه به ملاحظه فتوكپي مصدق قرار عادي مورخه 21/2/70 و 12/9/70 و توافق كتبي مورخه 23/2/70 و وكالت مالك و ملاحظه سند اجاره‌نامه شماره ..... مورخ 12/10/42 دفترخانه اسناد رسمي شماره ... حوزه ثبت تهران كه دلالت بر مالكيت منافع مرحوم كريم .... داشته، نامبرده برحسب قرارداد عادي مورخه 21/2/70 به خواهان و آقاي جليل .... انتقال داده است، مورد موافقت كتبي مالك در تاريخ 23/2/70 قرار گرفته است و مورد موافقت آقاي جليل .... هم قرار گرفته است و نظر به اين‌كه اخطاريه به خواندگان ابلاغ قانوني شده و در جلسه دادگاه حاضر نشده‌اند و هيچ‌گونه دفاعي كه موجبات بي‌اعتباري ادعاي خواهان را فراهم كند، ارايه نكرده‌اند و با توجه به نامه شماره ... مورخ 11/10/81 ثبت منطقه شرق تهران به شماره .. مورخ 25/10/81 ثبت دفتر دادگاه شده است، دلالت بر مالكيت خوانده رديف يك آقاي غلامحسين ... دارد.

با توجه به مراتب فوق دعوي خواهان به نظر دادگاه ثابت و محرز تشخيص داده شده و به استناد مواد 7 و 8 و 9 و 10 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب دوم مرداد ماه 1365 و ماده 198 قانون آيين دادرسي مدني كه به الزام خوانده رديف يك آقاي غلامحسين .... به حضور در يكي از دفاتر اسناد رسمي و تنظيم سند رسمي اجاره‌نامه جديد طبق شرايط مرسوم و متعرض دراجاره‌نامه‌ها و شرايط مندرج در اجاره‌نامه سابق با اجاره‌بهاي ماهيانه مبلغ دوازده هزار ريال به نام خواهان (آقاي سيد مرتضي... ) صادر و اعلام مي‌كند. راي صادره غيابي بوده و ظرف بيست روز پس از ابلاغ واقعي قابل واخواهي در اين دادگاه مي‌باشد. 

 

نظر وکیل متخصص اجاره و تنظیم سند رسمی

یک وکیل متخصص می داند، ابتدا بايد در خصوص اين پرونده اذعان داشت كه دادگاه محترم شرایط اجاره‌نامه جدید را طبق شرایط مرسوم و متعارف در اجاره‌نامه‌ها و شرایط مندرج در اجاره‌نامه سابق به شرط وجود اجاره‌نامه سابق تعیین خواهد کرد.

در ضمن در تمام مدتی که دادرسی در جریان است، مستاجر باید اجاره‌بها را به موجرش بپردازد و از تاریخ‌ ابلاغ حکم قطعی، طرفین مکلفند ظرف یک ماه به ترتیب مقرر در حکم‌، اجاره‌نامه تنظیم کنند. هرگاه در این مدت اجاره‌نامه تنظیم نشود، به تقاضای یکی از طرفین دادگاه رونوشت حکم را جهت تنظیم اجاره‌نامه به دفتر اسناد رسمی ابلاغ و به طرفین اخطار می‌کند که در روز و ساعت معین‌ برای امضای اجاره‌نامه در دفترخانه حاضر شوند.

هر گاه موجر حاضر به امضای اجاره‌نامه نشود، نماینده دادگاه اجاره‌نامه را به مدت یک‌ سال از طرف او امضا خواهد کرد و اگر مستأجر تا 15 روز از تاریخ ‌تعیین شده حاضر به امضا نشود، دادگاه در صورتی که عذر مستاجر را موجه نداند، به تقاضای موجر حکم به تخلیه عین مستاجره صادر می‌کند و این حکم قطعی است‌.
 دادخواست منطبق با قانون بوده و چون خواندگان دفاعي نكرده‌اند، دادگاه براساس مدارك ارايه‌شده خواندگان را محكوم كرده است.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.71 از 5 (24 امتیاز)
پرسش و پاسخ‌های متداول
1- موردی که در قرارداد تعهد به تنظیم سند رسمی شده باشد و یک طرف از انجام این تعهد تخلف نماید. 2- موردی که قانون تنظیم سند رسمی را ضروری بداند (مواد 47 قانون ثبت) 3- مورد مذکور در ماده 9 قانون روابط موجر و مستاجر سال 56
به طور کلی بهترین راه پیدا کردن یک وکیل دادگستری خوب در درجه اول جستجو، تحقیق و پرسش از طریق دوستان و آشنایان است و در درجه بعد جستجو در اینترنت و دسترسی به سایت یک وکیل و مطالعه مطالب و مقالات مرتبط با موضوع خود و از این طریق سنجش و محک میزان تسلط، تبحر و تجربه آن وکیل است.در نهایت با مراجعه حضوری به آن وکیل و اخذ مشاوره می توانید در صورت حصول اطمینان جهت تنظیم قرارداد و یا طرح دعوا به آن وکیل وکالت داده یا مشورت نمایید.
به طور کلی تمام دعاوی بین موجر و مستاجر و دعاوی ناشی از عقد اجاره اموال غیر منقول و املاک در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مورد رسیدگی قرا می گیرد به جز دعوای مطالبه اجاره بها و اجور معوقه که می تواند در دادگاه محل اقامت خوانده هم مطرح شود.چون در واقع موضوع آن دین و مال منقول است.البته که در عمل متعهد پرداخت اجاره بها یا مستاجر در همان ملک موضوع اجاره اقامت دارد.
اکثر دعاوی مرتبط با دعاوی اجاره از جمله الزام به تنظیم سند اجاره ، مطالبه اجاره بها، فسخ قرارداد اجاره مالی بوده و خواهان باید هزینه دادرسی دعاوی مالی را پرداخت کند (3/5 درصد ارزش خواسته) به جز دعوای تخلیه که مطابق با رویه و عرف پذیرفته شده دعوایی غیر مالی است و هزینه دادرسی ثابت و اندکی دارد.
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.