X

 حکم تخلیه ملک - همه چیز درباره سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

حکم تخلیه ملک - همه چیز درباره سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

حکم تخلیه یا تخلیه ید، خاص موردی است که فردی با رضایت و اجازه مالک، ملکی را به تصرف خود درآورده است. یعنی شروع تصرف متصرف با رضایت مالک بوده است (مثل قرارداد اجاره یا صلح منافع یا اباحه منفعت) البته بارزترین و فراگیرترین مصداق حکم تخلیه، عقد اجاره است.در این فرض با وجود شرایط لازم صرفنظر از اینکه ملک برای سکونت اجاره داده شده باشد یا برای کسب و پیشه، مالک می تواند با مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقاضای تخلیه ید بنماید. در تعابیر عامیانه به دعوای تخلیه ید، تخلیه هم گفته میشود.در ادامه به بیان شرایط درخواست حکم تخلیه و مدارک لازم و احکام اجمالی آن می پردازیم.

 

  |  
بازدید: 220368
  |  
امتیاز: Article Rating

حکم تخلیه مستاجر

 

نکات مهم درخواست تخلیه ملک

1- رسیدگی به درخواست صدور حکم تخلیه حسب مورد می تواند در صلاحیت شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی باشد . 

2- به انتخاب متقاضی امکان این وجود دارد که برای تخلیه مستاجر تقاضا به صورت درخواست صدور حکم تخلیه یا دستور تخلیه باشد.

صلاحیت شورای حل اختلاف به رسیدگی دستور تخلیه خاص موردی است که قرارداد اجاره عادی باشد و امضای دو شاهد در قرارداد وجود داشته باشد و قرارداد کتبی باشد و مدت و مبلغ در قرارداد ذکر شده باشد. به عبارت دیگر برای تقاضای دستور تخلیه چند شرط باید موجود باشد که این شروط عبارتند از : 

الف: قرارداد اجاره کتبی باشد.

ب: در قرارداد مدت ذکر باشد.

ج: در قرارداد مبلغ ذکر شده باشد.

د: در قرارداد حداقل امضای دو شاهد وجود داشته باشد. 

هـ: مدت قرارداد پایان یافته باشد.

3- در صورتیکه قرارداد اجاره رسمی باشد، مرجع صدور دستور تخلیه و صدور اجراییه در خصوص تخلیه دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند و اداره اجرای ثبت است. 

4- دعوای دستور تخلیه یا به عبارت بهتر، درخواست دستور تخلیه نیاز به رسیدگی قضایی در مراجع یاد شده ندارد و بدون حضور طرفین و با وجود شرایط مرجع مربوط اقدام به صدور دستور تخلیه می نمایند. 

5- مرجع صدور حکم تخلیه ضمن صدور حکم دستور پرداخت مبلغ قرض الحسنه یا رهن یا پول پیش به حساب صندوق دادگستری یا حساب شخص مستاجر را می دهد.

6- تقاضای حکم تخلیه به موجب دادخواست و از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می شود از جمله دعاوی غیر مالی است.

7- اگر موجر مدعی عدم پرداخت اجور معوقه یا ورود خسارت به ملک خود باشد می تواند در این خصوص مستقلاً طرح دعوا نموده و مبلغ پول پیش واریز شده در صندوق دادگستری ضمن اجرای حکم تخلیه را توقیف کند. 

 

حکم تخلیه ملک با دستور تخلیه چه تفاوتی دارد ؟

در خصوص تفاوت های حکم تخلیه و دستور تخلیه به طور اختصار موارد زیر را می توان ذکر نمود :
1-حکم تخلیه ضرورتاً با رسیدگی قضایی و رعایت تشریفات آیین دادرسی صادر می شود ولی دستور تخلیه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و به صرف وجود شرایط توسط مرجع صالح که حسب مورد می تواند شورای حل اختلاف یا دفترخانه تنظیم کننده سند باشد صادر می شود.
2- حکم تخلیه ممکن است راجع به سایر مصادیق واگذاری منافع اعمال شود ولی دستور تخلیه فقط در مورد قرارداد اجاره مصداق دارد.
3- حکم تخلیه بسیار فراگیر تر و شامل تمام موارد و مصادیق اجاره می شود ولی دستور تخلیه مخصوص قراردادهای اجاره اماکن تجاری بعد از سال 76 و اماکن مسکونی بعد از سال 62 و بدون وجود حق کسب و پیشه و سرقفلی است.
4- حکم تخلیه قابلیت تجدیدنظر دارد اما دستور تخلیه قابل درخواست رسیدگی تجدیدنظر نیست .

 

مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف و دادگاه حقوقی

تقریباً مراحل مشترک و مشابهی برای گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف و دادگاه وجود دارد که به اختصار عبارتند از:
1- مراجعه به یک وکیل متخصص در زمینه دعاوی ملکی و همچنین با تجربه در زمینه درخواست صدور حکم تخلیه  و دریافت مشاوره حقوقی یا اعطاء وکالت جهت پیگیری صدور حکم تخلیه
2- مراجعه به دفتر خدمات قضایی و تقدیم دادخواست تخلیه ید که اگر وکیل داشته باشید این مرحله توسط وکیل انجام می شود و در غیر اینصورت خودتان باید متن دادخواست را تنظیم نموده و به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید.توجه داشته کارمندان و افراد مستقر در دفاتر خدمات قضایی وظیفه ندارد برای شما دادخواست تنظیم کنند، تنظیم و نگارش متن دادخواست و تایپ کردن آن اگر وکیل ندارید وظیفه خود شماست.
نکته - در صورت تمایل می توانید بدون اینکه وکیل بگیرید و حق الوکاله یک وکیل را پرداخت کنید با حضور در دفتر وکالت به طور مستمر در طول جریان دادرسی ،مشاوره دریافت نموده و تحت نظر یک وکیل دعوا را خودتان مدیریت کنید.در این فرض حق الوکاله پرداخت نمی کنید ولی برای مشاوره و تنظیم دادخواست و لایحه هزینه لازم را پرداخت می کنید.

3- پیگیری وصول و ارجاع دادخواست به شعبه و رفع نواقص احتمالی و تکمیل ضمائم دادخواست
4- پیگیری صدور دستور تعیین وقت و جلسه رسیدگی
5- شرکت در جلسه رسیدگی و دفاع از خواسته مطرح شده که می تواند به وسیله لایحه دفاعیه یا مراجعه حضوری باشد.
6- پیگیری صدور حکم تخلیه از شورا یا دادگاه حقوقی
7- حسب مورد و در صورتی که رای به نفع شماست و طرف تجدیدنظرخواهی نماید ، پاسخ به لایحه تجدیدنظر خواهی و اگر رای به ضرر شماست تنظیم دادخواست و لایحه تجدیدنظر خواهی به دادگاه عمومی (در خصوص آراء بدوی صادره از شورای حل اختلاف) یا دادگاه تجدیدنظر (در خصوص آراء صادره از دادگاه عمومی)
8- پیگیری اجرای حکم تخلیه پس از قطعیت آن

 

شرایط حکم تخلیه فوری

تاسیسی تحت عنوان حکم تخلیه فوری در سیستم حقوقی ما وجود ندارد و برای صدور و اجرای حکم تخلیه باید تمام مواردی که در بالا ذکر شد، طی شود با این وجود متقاضی در صورت وجود شرایط می تواند متوسل به دستور تخلیه شود که مطابق نظر قانونگذار باید به طور فوری اجرا گردد.
با این وجود اگر دعوا بدرستی طرح شودو با جلوگیری از فرصت سوزی و هدر رفتن وقت رسیدگی به دعوای تخلیه در شورای حل اختلاف انقدر ها هم طولانی نیست ولی در دادگاه ممکن است تا یکسال هم طول انجامد.
در بسیاری از مواقع منظور از حکم تخلیه فوری همان دستور تخلیه است که در بین افراد عادی با مسامحه این مفاهیم به جای هم استعمال می شود.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن حکم تخلیه

برای گرفتن حکم تخلیه لازم است مالک ثابت کند که در خصوص ملک موضوع تخلیه مالکیت دارد و نیز مطابق قرار یا قرارداد با مستاجر یا شخص استفاده کننده از منافع، مدت آن پایان یافته یا مالک دیگر رضایتی به ادامه تصرفات مستاجر ندارد.
در نتیجه و به طور اختصار در یک دعوای تخلیه دلایل لازم برای ضمیمه دادخواست عبارتند از :
1- مدرک مثبت مالکیت موجر بر عین ملک یا منافع 
2- قرارداد اجاره ای که به دلیل انقضاء مدت یا حق فسخ به موجر حق تخلیه می دهد.
3- در سایر موارد امکان تخلیه به غیر از اجاره، اثبات اینکه موجر از اذن تصرف سابق عدول نموده است که معمولاً وسیله اثبات آن اظهارنامه است.
4- فیش های واریزی مستاجر جهت اثبات مبالغ پرداختی او یا کسری پرداخت اقساط اجاره
5- حسب مورد و در صورت نیاز تامین دلیل جهت اثبات خسارات وارده به ملک از سوی مستاجر

 

مراحل گرفتن حکم تخلیه

 

نحوه اجرای حکم تخلیه به چه صورت است ؟

اجرای حکم تخلیه تحت نظر اجرای احکام دادگستری و قانون اجرای احکام انجام می شود ؛ به این صورت که پس از صدور حکم تخلیه و قطعیت آن محکوم له می تواند تقاضای صدور اجراییه را بنماید.
اجراییه صادره به محکوم علیه ابلاغ می شود و به او 10 روز برای اجرای مفاد حکم مهلت داده می شود؛ طبیعتاً پس از انقضاء مدت 10 روزه در صورت عدم اجرای مفاد حکم با میل خود مستاجر بازوی اجرایی و قوه قاهره که همان اجرای احکام دادگستری است حسب مورد و در صورت نیاز با همکاری ضابطین دادگستری اقدام به اجرای حکم تخلیه و بیرون کردن مستاجر از ملک موضوع دعوا می نماید.

 

تخلیه ملک چقدر طول می کشد ؟

نمی توان زمان دقیق یک دادرسی تخلیه را تعیین کرد ولی اصولاً برای دستور تخلیه یا همان تخلیه فوری زمانی حدوداً یک ماه و برای گرفتن حکم تخلیه در دادگاه یا شورا در خصوص اماکن مسکونی زمانی حدود چهار ماه و در نهایت تخلیه اماکن تجاری شاید تا حدود یک سال هم طول بکشد.
پس از صدور حکم بدوی چون حکم راجع به تخلیه قابل تجدیدنظرخواهی هم هست در صورت تجدیدنظرخواهی حدودا باید یک زمان بین یک تا پنج ماه را هم بای صدور حکم قطعی و نهایی از دادگاه تجدیدنظر مورد لحاظ قرار داد. 
نکته - توجه داشته باشید که تمام این زمان ها حدودی هستند و ممکن است در عمل طول یک دادرسی بیشتر یا کمتر باشد.

 

 

رسیدگی و صدور حکم تخلیه در صلاحیت کجاست ؟

دعوای تخلیه حسب مورد و بسته به نوع تخلیه ممکن است در یکی از مراجع زیر قابل پیگیری و طرح باشد :

الف- شورای حل اختلاف

به دعاوی تخلیه اماکن مسکونی یا تجاری بدون وجود حق کسب و پیشه یا سرقفلی در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود.

ب-  دادگاه عمومی حقوقی

به سایر مصادیق تخلیه و همچنین مواردی که مطالیه اجور معوقه یا اجرت المثل ایام تصرف به مبلغ بیش از 20 میلیون تومان موضوع خواسته قرار گرفته است در دادگاه عمومی حقوقی محل وقوق ملک رسیدگی می شود.

 

مقررات قانونی راجع به حکم تخلیه مستاجر

مقررات راجع به اجاره و تخلیه اماکن در قوانین مختلف آمده است اما به طور خاص در موارد حکم تخلیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- مصوبه سران قوا در خصوص تخلیه در شرایط ویژه اقتصادی که البته ماهیتاً نمی توان آن را قانون دانست ولی در هر حال از سوی محاکم مورد توجه قرار می گیرد.
2- ماده 44 قانون مدنی که به مالک در حق انتفاع ، حق رجوع می دهد که منظور همان درخواست تخلیه است. 
3- مقررات اجاره در قانون مدنی از ماده 466 تا 506 به احکام تخلیه و اجاره پرداخته است.
4- قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 به احکام راجع به اجاره و تخلیه اماکن مسکونی و تجاری بعد از سال 76 حکومت دارد.
5- قانون روابط موجر و مستاجر سال 1362 ؛قراردادهای اجاره اماکن مسکونی که قبل از سال 76 منعقد و سالانه تمدید شده باشند مشمول این قانون هستند.
6- قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356؛ این قانون فقط شامل اماکن تجاری می شود و در خصوص قراردادهایی حکومت دارد که قبل از سال 1376 منعقد شده باشند.مهم ترین حکم این قانون این است که انقضاء مدت دلیل تخلیه نبوده و مستاجر در هر حال استحقاق دریافت حق کسب و پیشه را خواهد داشت حتی اگر لزوم و وجود آن مورد تصریح قرار نگرفته باشد.
 

برای شکایت تخلیه کجا بروم ؟

با توجه به اینکه برای پیگیری حکم تخلیه تصمیم دارید وکیل داشته باشید و یا می خواهید خودتان کار را انجام دهید و حسب مورد باید به دفتر وکالت جهت انتخاب یک وکیل برای تخلیه یا شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی بروید.

توجه داشته باشید که اگر وکیل بگیرید دیگر نیاز به شرکت شما در هیچ یک از مراحل نیست.همچنین به این نکته عنایت فرمایید که اولین گام، ثبت دادخواست در دفتر خدمات قضایی است و مراجعه مستقیم به شورا یا  دادگاه صورت نمی گیرد.

 

خدمات دفتر وکالت دادگران حامی در خصوص حکم تخلیه

1-  قبول وکالت در کلیه دعاوی مربوط به تخلیه و اجاره اماکن تجاری و مسکونی

قبول وکالت در خصوص کلیه دعاوی تخلیه ، اجاره، دعاوی ملکی و قراردادها از جمله خدمات دفتر وکالت دادگران حامی می باشد .با توجه به اینکه  زمان در اینگونه دعاوی از اهیمت بالای برخوردار است؛ وکلای دفتر وکالت ما تمام تلاش خود را خواهند کرد تا در کوتاهترین زمان ممکن و متصور شما را به مقصودتان که همان گرفتن حکم تخلیه و تخلیه مستاجر و متصرف است، برسانند.

 

2- ارائه مشاوره تخصصی و مستمر در خصوص گرفتن حکم تخلیه

از آنجا که طرح درست دعوا ، مرجع صالح جهت ارائه درخواست و نیز دفاع موثر در جلسه رسیدگی از مهم ترین فاکتورهای پیروزی د رهر دعوای حقوقی می باشد، توصیه می کنیم در صورتی که توانایی و یا تمایل به گرفتن وکیل ندارید حداقل از مشاوره با یک وکیل متخصص بهره ببرید.دفتر وکالت ما آمادگی ارائه مشاوره حقوقی در هر مرحله از مراحل دعوای حقوقی شما را خواهد داشت.

 

3- تنظیم دادخواست، شکواییه و لوایح دفاعیه

شروع هر دعوای حقوقی یا کیفری در سیستم حقوقی ما با تنظیم و ثبت دادخواست و شکواییه صورت می پذیرد؛ اگر تمایل به پیروزی در دعوا و صرف زمان کم و منطقی را دارید حتما باید با تنظیم دادخواتس و شکواییه درست و اصولی دعوای خود را به درستی شروع کنید.دفتر وکالت ما برای آن دسته از عزیزانی که بنا به هر دلیلی خود شخصاً تمایل به پیگیری دعوای خود را دارند امکان تنظیم دادخواست، شکواییه و لایحه دفاعیه را فراهم نموده است.

 

راههای گرفتن حکم تخلیه

 

سوالات متداول - تخلیه فوری و دستور تخلیه ملک 

1- مراحل گرفتن دستور تخلیه چیست ؟

در اول مرداد طی قرارداد عادی با امضا دو شاهد آپارتمانی را به فردی بازنشسته نیروی انتظامی اجاره دادم .که در آن توافق بر پرداخت اجاره ۴۰۰هزار ودیعه ۴میلیون و دادن چک یا سفته گردید.مستاجر یک هفته بعد مبلغ ۲۵۰۰هزار تومان از ودیعه را پرداخت و قرار شد مابقی دو روز بعد پرداخت نماید مستاجر جهت فقط نظافت منزل کلید را طلب کرد و متاسفانه اعتماد کردم. فردای همان روز بدون اطلاع نقل مکان کردند و تا به امروز فقط توانستم اجاره یک ماه را بگیرم و علاوه بر عدم پرداخت مابقی ودیعه اجاره و هزینه های مصرفی وحتی شارژ ساختمان را پرداخت نکرده اند و از تحویل سفته و تحویل گرفتن نسخه ی قرارداد خود امتناع نمودند. از همان اوایل از ایشان به دلیل عدم پایبندی به مفاد صد بار تقاضای فسخ و تخلیه نمودم که فقط سرکارمان می گذاشت .فایل صوتی تمام تماس ها با اطلاع ایشان و پیام های ارسالی ایشان را دارم در آبان ماه در خواست صدور حکم تخلیه و اجور موعوقه و تآدیه تاخیر را به شورا تسلیم و در ۴ دی ماه در غیاب عمدی موجر حکم صادر شد دقیقا در آخرین روز فرصت. وا خواهی داد که در آن قید نموده که قصد داشته بعد از پرداخت اجاره دو ماه تخلیه کند که مو جر از مسترد نمودن باقی ودیعه خودداری و شفاهی توافق کرده که بعد از اتمام مقدار ودیعه داده شده تخلیه نماید .اولا در واقع چنین توافقی نبوده و زمان درخواست واخواهی سوم بهمن بوده که مقدار ودیعه پرداختی به اتمام رسیده ولی شعبه با بی توجهی به مطالب واخواهی وقبول آن .زمان رسیدگی را به ۲۱فرودین موکول نموده است .وهمچنبن ایشان زندکی کردن خانوادگی را در آپارتمان اعلام کردند در حالی که متارکه نموده وتنها وگاهی اوقات با پسرشان زندگی میکنند وبه اقرار تلفنی پسرش خانه را به شیره کش خانه تبدیل نموده استبا این توضیحات طولانیآیا بنا به ادعای کذب مستاجر در مورد توافق شفاهی که خود پایان قرار داد می تواند در بهمن ماه تلقی گردد. می توانم قبل رسیدگی واخواهی در همان پرونده درخواست صدور دستور تخلیه نمایم .ویا قبل از رسیدگی به واخواهی در درخواستی دیگر همان اقرار واخواهی را عدله صدور دستور نمود به نظر جناب عالی درست ترین کاری که اینجانب باید انجام دهم را بفرمائید ودر صورت نظر بر ادامه پرونده حکم صادر شده در روز رسیدگی به واخواهی . من دقیقا چه درخواستی از مقام قضایی شعبه داشته باشم .آیا درصورت محکومیت کامل ایشان . می تواتم از اجرای احگام درخواست توقیف حقوق و یابرداشت دین از حقوق بازنشستگی نمایم .یعنی می توان حقوق ایشان را به عنوان مال طرف معرفی نمود.به نظر شما درخواست تٱمین خواسته نمایم؟

پاسخ وکیل :

کاری که شما در این مورد می تواند انجام دهید فقط اجور معوقه و در صورتیکه حق فسخ قرارداد را بدلیل نپرداختن اجاره بها داشته باشید می توانید تقاضای فسخ بنمائید. به عبارت دیگر هرگاه موجر بدلیل تخلف مستاجر از مفاد قرارداد اجاره خواهان فسخ قرارداد باشد در صورتی امکان فسخ را دارد که این حق برای وی در نظر گرفته شده باشد. برای درخواست فسخ قرارداد باید به دادگاه عمومی محل وقوع ملک مراجعه نمائید که رسیدگی به این قضیه نسبتا طولانی است و ممکن است چند ماه طول بکشد. بهتر از همزمان با تقاضای فسخ اجور معوقه و اجاره بها را نیز مطالبه نمائید. 


2- روند تخلیه ملک به چه شکل است ؟

منزلی رهن کردم قبلا جهت وام در رهن بانک بوده مالک اقساط را پرداخت نکرده بعد از اتمام قرارداد رهن به بنده چک دادن که پاس نشد اکنون مالک در زندان است و منزل بنام بانک شده است.آیا می توان مبلغ رهن خود را از بانک گرفت؟روند تخلیه ملک به چه صورت است؟

پاسخ وکیل :

برای این دعاوی ملکی دو راه وجود دارد اگر بانک تمام ملک را طلبکار نباشد و طلبش بابت بخشی از ملک باشد شما هم می توانید مازاد ملک را بابت طلب خود توقیف کنید واگر بانک تمام ملک را طلبکار باشد شما بر علیه مالک داخل زندان دادخواست مطالبه وجه بابت پول رهنی که داده اید به دادگاه ارائه دهید.


3- چطور مستاجری که حاضر به تخلیه نیست را وادار به تخلیه کنم ؟

سلام. من یه ملک مسکونی ورثه خریدم که داخلش مستاجری داره که سالهاست اجاره نداده. وقتی ازش خواستم خونه رو تخلیه کنه گفت من این خونه رو خریدم اما مدرکی نداره و ارائه نمیده. می خواستم راهنمایی بفرمائید. با سپاس

پاسخ وکیل :

باید علیه مستاجر دادخواست تخلیه بدهید مستاجر اگر دلیل داشته باشد در دادگاه می نماید و پاسخ شما به دلایل ارائه شده بستگی به نوع دلیل دارد. مثلا ممکن است اجاره نامه ای ارائه دهد که تا زمان حال و آینده ادامه دارد که در این صورت پاسخ شما باید این باشد که مثلا قرارداد جعلی است یا بعدا تنظیم شده است.  و یا حتی ممکن است مستاجر و متصرف ادعای مالکیت داشته باشد که باز هم در این جا باید پاسخ مناسب بدهید و یا هر نوع دفاع دیگر. 


4- تقاضای تخلیه بدون پرداخت سرقفلی چگونه است ؟

سلام ما 4 خواهر و برادر مغازه ای فقط به صورت مالکیت داریم طبق قانون مالک و مستاجر سال 56 داریم پارسال برج4 تقاضای تعدیل و اجور معوقه دادیم و بعد از اون هم 2 بار اظهار نامه برای هر ماه برای عدم پرداخت اجاره بها دادیم و دفعه سوم 10 روز اجاره را دیر پرداخت کردند البته تا آخر سال را پرداخت کردندظاهرأ شرایط تبصره 1 بند 9 ماده 14 حادث شده آیا میتوانیم تقاضای تخلیه بدون پرداخت سرقفلی کنیم؟لازم به ذکر است که این ملک از زمان پدربزرگمان بوده و مستاجر بدون دادن سرقفلی و فقط با قانون حکومتی صاحب سرقفلی شده است.

پاسخ وکیل :

تخلیه به دلیل عدم پرداخت عدم بها با توجه به توضیحات شما و اینکه قرارداد اجاره شما مشمول قانون سال 1356 است، نمی شود. 

مطابق سال 1356 مستاجر حتی تا پایان دادرسی هم فرصت برای پرداخت اجور معوقه دارد.برای بررسی و اطلاع از راه های دیگر تخلیه حضوراً به دفتر وکالت مراجعه نموده و با وکیل متخصص تخلیه اماکن تجاری و سرقفلی مشورت نمائید. 


5- حق الوکاله شکایت تخلیه چقدر است ؟

حق الوکاله شکایت تخلیه رقم و مبلغ ثابتی نیست و بسته به توافق وکیل و موکل می تواند متفاوت باشد ولی اصولاً در تخلیه اماکن تجاری و جایی که سرقفلی و حق کسب و پیشه هم محل رسیدگی است درصدی از ارزش ملک و در سایر مصادیق تخلیه از جمله تخلیه اماکن مسکونی حق الوکاله چیزی در حدود ده تا سی میلیون تومان است.


6- اگر مستأجر اجاره ندهد چه کار می توان کرد ؟

با سلام. من یک مستاجر دارم که یک ماهی هست که از پرداخت اجراره بها خودداری می کند .من چه کاری میتوانم انجام دهم ؟

پاسخ وکیل :

دو ضمانت اجرا برای عدم پرداخت اجاره بها از سوی مستأجر وجود دارد.در صورتی که مستأجر مبلغ اجاره را پرداخت نکند اصولاً برای موجر حق فسخ قرارداد اجاره وجود دارد.علاوه بر این موجر می تواند هیچ اقدامی نکند و در زمان تخلیه مبلغ اجاره ها را از پول پیش کسر نماید.


7- تمدید قرارداد اجاره چگونه است ؟

ساده ترین راه برای تمدید قرارداد اجاره این است که طرفین قرارداد مدت و مبلغ توافق خود را پشت قرارداد درج نموده و با یک جمله خیلی ساده در پشت قرارداد قبلی، قرارداد اجاره خود را تمدید نمایند.راه حل بهتر این است که در صورتی که تمایل به تمدید قرارداد اجاره با مستأجر خود را دارید در یک قرارداد جدید این کار را انجام دهید.


8-  کیفیت گرفتن حکم تخلیه اگر موجر قرارداد را امضاء نکند

سلام. سال گذشته آپارتمانم را توسط یکی از آشنایان اجاره دادم که بعلت عدم حضور اینجانب، ایشان در املاک اجاره نامه را بعنوان موجر امضاکردند بعداز اتمام مدت اجاره با وجود پیگیری های متعدداینجانب و مباشر بنده، مستاجر منزل را تخلیه نکرد بعداز چندماه مستاجر با فریب ایشان را (منظور مباشر بنده است که نامش در اجاره نامه بعنوان موجراست) به خانه خود دعوت کرد و با حضور سه مرد شرور اجاره نامه جدیدی که ظاهرا از قبل آماده کرد بود جلوی ایشان گذاشت و باتهدید وزور اسلحه امضاگرفت که در متن اجاره نامه ذکرشده ایشان مبلغ 70 میلیون رهن ازبابت اجاره سال جدید دریافت کرده است . حال با توجه به ادعای دروغ مستاجر و وجود اجاره نامه جعلی جدید وعدم پرداخت هیچ اجاره ای از آن زمان، اینجانب بعنوان مالک واقعی آپارتمان چگونه میتوانم حکم تخلیه بگیرم؟ آیادادگاه با ارائه این مدرک دروغین از طرف مستاجر و عدم پذیرش این مدرک جعلی از طرف من و توضیحات اینجانب که مالک آپارتمانم، درخصوص نحوه پرداخت این مبلغ موهوم مدرکی ازایشان نخواهد خواست و صرفا وجود یه برگه دستی که آن هم با زور اسلحه امضا شده کافیست تا ادعای ایشان پذیرفته شود ممنونم از سایت خوبتون

پاسخ وکیل :

بهترین راه حلی که می توانیم به شما توصیه کنیم، صرفنظر از رابطه استیجاری، طرح دعوای خلع ید یا تصرف عدوانی علیه متصرف است.با توجه به اینکه قرارداد توسط مالک امضاء نشده است اولاً مالک مسئولیتی در قبال پرداخت پول پیش و مبلغ ودیعه و قرض الحسنه ندارد و ثانیاً ضرورتی به التزام و پایبندی موجر به قرارداد توصیفی نیست.البته بهتر است به جهت حساسییت و ضرورت، تشریفات انجام این شکایت حتما تحت نظر یک وکیل متخصص دعاوی ملکی پیگیری شود.

  • در شهر خود به یک وکیل مراجعه کنید و قبل از هر اقدامی از وی مشاوره بگیرید و یا انجام کار را به وی بسپارید و در صورتی که در تهران حضور دارید می توانید به ما یا هر وکیل دیگری با وصف فوق مراجعه نمایید.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
3.32 از 5 (114 امتیاز)
پرسش و پاسخ‌های متداول
حسب مورد و با توجه به عادی یا رسمی بودن قرارداد به شورا ی حل اختلاف یا اداره اجرای ثبت.
وجود حداقل 2 شاهد - کتبی بودن قرارداد - امضای طرفین قرارداد - ذکر مدت در قرارداد - ذکر مبلغ در قرارداد.
انجام و اجرای دستور تخلیه به طور متوسط چیزی بین 20 روز تا 3 ماه طول می کشد.البته بسته به مورد ممکن است کمی طولانی تر شود.
برای مطالعه دقیق و کسب اطلاع در این خصوص توصیه می شود به مقاله ای تحت عنوان، تخلیه در شرایط کرونا در سایت دادگران مراجعه نمایید.ولی اجمالاً پاسخ این سوال این است که اصولا نه، ولی تحت شرایطی خصوصا اگر مستاجر از تعهدات و تکالیف خود تخلف نموده باشد حتی در شرایط فراگیری بیماری کوید 19 و کرونا می توان دستور تخلیه گرفت.
اشتراک گذاری
نظرات

پنجشنبه, 21 اردیبهشت,1402

Ate

سلام
من خانه ورثه ای که از پدرم بوده خریداری کردم
اما متاسفانه داداشم هنوز خونه رو تخلیه نکرده
وداخل زمین خالی داره خونه میسازه
من باید چکارکنم؟
سندهم که بنام من هست دستنوشته هست چون ماروستا زندگی میکنیم
لطفا راهنمایی کنید
ممنون

پنجشنبه, 18 اسفند,1401

ایوب

سلام من آپارتمانی رو خریداری کردم فروشنده قرار بود بعد از تنظیم سند منزل را که در ید شخص ثالثی می باشد رو تخویل من بده بعد از انتقال سند به نام بنده نزدیک به یک سال است که مالک ملک رو تحویل نداده تو قرارداد تاریخ تحویل ذکر شده که یک سال ازش میگذره آیا دستور تخلیه شامل این موضوع میشه یا اینکه باید دادخواست الزام به تحویل مبیع بدم ممنون میشم پاسخ بدید.

ﺳﻪشنبه, 15 آذر,1401

محمدی

سلام
سال ۹۹ مغازه ای اجاره کردیم و مالک چک تخلیه از ما گرفت به دلیل مشکلاتی که مغازه داشت بعد از شش ماه جمع کردم مالک کرایه دو ماه بعد تخلبه و یک ملیون هم به شرط پرداحت مالیات مشاغل و هم جنین چک تخلیه از من نگهداشت الان من مالیات مشاغل پرداخت کردم ولی ایشان به بهانه های مختلف چکم را نمی دهد البته من أدرس مناش را ندارم فقط به صورت تلفنی صحبت می کنیم أیا می توانم به بانک اعلام مفقودی کنک؟

یکشنبه, 22 آبان,1401

میترا محسنی

مستاجر من هفت ماهه اجاره نداده حکم فسخ رو از دادگاه گرفتم ودو ماه هم به موعد تخلیه مانده .آیا من به حکم تخلیه اقدام کنم یا دستور تخلیه ..چون قراردادم فسخ شده است

دوشنبه, 25 مهر,1401

سیده زینب خرسندی

باسلام وخسته نباشیدماسه خواهر یه برادرهستیم که میخواییم ازبابامون جداشیم وجای دیگه ای ساکن شیم بابامون میگه بایدبرای وسایلی که خودمون خریدیم باپول خودمون میگه بایدحکم بیاریدتابزارم وسایل خودتون روببریدچکاربایدکنیم میشه راهنمایی کنید.


پاسخ وکیل:
با سلام
برای اینکار یک لیست از اموالی که خوتان خریده اید و به منزل پدری برده اید تهیه کنید و به امضاء چند نفر به عنوان شاهد برسانید و در نهایت در دادگاه حقوقی محل یا شورای حل اختلاف نسبت به تقدیم دادخواست استرداد مال منقول طرح دعوا کنید.

چهارشنبه, 02 شهریور,1401

علی

سلام. قرارداد اجاره با مستاجرم دارم که در بنگاه تنظیم شده و کلیه شرایط از جمله امضای دو شاهد را دارد. در پایان مدت یکساله‌ قرارداد، از طریق پشت‌نویسی آن را تمدید کردیم منتها این تمدید امضای شاهد ندارد. در پشت نویسی هم قید کردیم که کلیه شرایط قرارداد بقوت خود باقی است. حال با توجه به اینکه قرارداد اصلی امضای دو شاهد دارد ولی پشت‌نویسی امضای شاهد ندارد، آیا تمدید قرارداد فاقد امضای شهود تلقی میشود یا خیر؟

ﺳﻪشنبه, 20 مهر,1400

رضا طاهرخوییان

باعرض سلام وادب یکسال پیش واحدی در تبریز در تاریخ ده شهریور اجاره دادم بعدازاتمام‌مدت واحدخودرا خواستم اما تخلیه نکردن بعداز چهارروز پایان یکسال اظهاریه فرستادم باز جواب نگرفتم به دقت قضایی رفته شکوائیه دادم چون امضاشاهددرقرارداداحاره نبود به دادگاه ارجاع داده شد زمان مقرر هم شرکت کردم مدارک را تقدیم کردم وقاضی مربوطه رای به محکومیت وتخلیه وبازگرداندن خسارات وجه دادسرای را دادن . اما کتبی بدستم نرسیده ولی در ثنا قابل رویت بوده دیدم . حال مستاجرهم هم از زمان یکسال اجاره دوماه هم بیشتر نشسته و تخلیه هم نمیکند تکلیف بنده چیست با اینکه خودمم هم مستاجرهستم دراین مدت هم اجاره نگرفتم هم زیان دیدم چه ملکم را نگرفتم چه کنم الان

یکشنبه, 11 مهر,1400

مقتدر

سلام ۴ ماه پیش یک ملک مسکونی خریداری کردیم که مالک قبلی ایران نبودن و چند نفر از مهاجران کشور افغانستان داخل ملک ساکن شدند بدون اجازه و اطلاع مالک قبلی متاسفانه الان با وجود دیدن مدارک مالکیت بنده بازم از تخلیه کردن ملک سر باز میزنند چند بار مراجعه کردیم که به درگیری و دخالت کلانتری منجر شد اما بی فایده بود راه حل این موضوع چیست و چقدر زمان میبرد که حکم تخلیه بگیرم و در حکم تخلیه چقدر زمان برای تخلیه ساکنین منظور میگردد
البته در حال حاظر بنده وکالت بلاعزل از مالک دارم و کارهای انتقال سند و پرداخت ۲۰ درصد باقیمانده بهای ملک موکول شد به بعد از تحویل گرفتن ملک و چون مالک خارج از کشور هستند خودم میتوانم اقدام کنم بابت گرفتن حکم تخلیه

یکشنبه, 11 مهر,1400

مقتدر

سلام ۴ ماه پیش یک ملک مسکونی خریداری کردیم که مالک قبلی ایران نبودن و چند نفر از مهاجران کشور افغانستان داخل ملک ساکن شدند بدون اجازه و اطلاع مالک قبلی متاسفانه الان با وجود دیدن مدارک مالکیت بنده بازم از تخلیه کردن ملک سر باز میزنند چند بار مراجعه کردیم که به درگیری و دخالت کلانتری منجر شد اما بی فایده بود راه حل این موضوع چیست و چقدر زمان میبرد که حکم تخلیه بگیرم و در حکم تخلیه چقدر زمان برای تخلیه ساکنین منظور میگردد
البته در حال حاظر بنده وکالت بلاعزل از مالک دارم و کارهای انتقال سند و پرداخت ۲۰ درصد باقیمانده بهای ملک موکول شد به بعد از تحویل گرفتن ملک و چون مالک خارج از کشور هستند خودم میتوانم اقدام کنم بابت گرفتن حکم تخلیه

ﺳﻪشنبه, 23 شهریور,1400

نوروزی

سلام پارسال ملکی رو خریداری کردم و چون تازه مستاجر رفته بود گذاشتم بشینه و خودم ملکی رو رهن کردم و الان اخر شهریور ماه قرار داد ام تمام می شود و میخوام به خانه خودم بروم و مستاجر هم قرار دادش تمام می شود و می گوید تخلیه نمیکند بنظرتون چیکار کنم چقد طول میکشه حکم تخلیه فوری رو بگیرم؟؟ و
و میتوتم اصن بیرونش کنم؟ با اینکه خودش شاهد بوده خونه فروخته شده و باید تخلیه کند

ﺳﻪشنبه, 23 شهریور,1400

حسینیان

با سلام.
ی خانه سه طبقه ک یک سند دارد در هر طبقه ی مستاجر میباشد دو تا از مستاجرا تازه تمدید کرده اند ولی یکی از مستاجرها یک ماه هست
ک تاریخ اجارش تمام شده صاحب این ملک ی واحد آپارتمان داره در جای دیگری از شهر با مباینامه معتبر و سند وکالتی آپارتمان خود را قبل را واگذار کرده حالا چون قرارداد اجاره یکی از طبقات تموم شده صاحب خونه خود احتیاج فوری ب این طبقه رو داره چون اکر واحد فروخته شده رو تحویل نده روزانه باید جریمه قابل توجه ای متحمل شود با توجه ب شرایط کرونا آیا میتواند حکم تخلیه بگیرد؟
آیا مباینامه فروش و واگذاری سند وکالتی برا
مجاب کردن قاضی کافیه یا باید سند قطعی بخوره.ممنون میشم جواب بدین و منو راهنمایی کنید

شنبه, 20 شهریور,1400

شاهین

باسلام.قرارداد مستاجرمن بعد از5سال تمدید امسال به دلیل نیاز خودم که مستاجر بودم تمدید نکردم وبعد از امتناع از تخلیه مستاجرم شکایت کردم.که دادگاه طی دادنامه ای رای به تخلیه ایشان دادند وحتی مبلغ ودیعه ایشان را نیز واریز کردم.اما بعد از2روز از گدشت رای متاسفانه وقتی جهت اجرای احکام به دادگاه رفتم متوجه شدم که مستاجر به دروغ که امسال با بنده قرارداد مجدد دارد حکم را تحت تاثیر قرار داده ودر حالی که بنده هیچ قرارداد رسمی با ایشان ندارم ومبلغ دوملیونی که ایشان سرخود به حساب من واریز کرده بود جهت تمدید بنده به حسابش عودت دادم واعلام کردم که قصد تمدید ندارم وخودم با توجه به سند مستاجریم که تمام شده نیاز به منزلم دارم.درحالی که دادگاه طی پیامکی خواستار دادگاه حضوری آن هم برای 2هفته دیگر کرده.دراین خصوص اصلا توجهی به نیاز فوری من که اسکان موقت در سوییت دارم ونیاز فوری خودم نکرده وکاملا به نفع مستاجر عمل کرده.مگر میشود که دادنامه دادگاه عوض شود؟الان چیکار باید بکنم؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.