X

 نحوه تعیین بهای خواسته

نحوه تعیین بهای خواسته

یکی از ضروریات تنظیم دادخواست قبل از تقدیم آن تعیین میزان خواسته با بهای آن در جایی است که موضوع خواسته یک مال باشد (دعاوی مالی) است. در دعاوی غیر مالی هر چند که راجع به یک مال باشد (مانند دعوای تخلیه) نیاز به تقویم خواسته نیست. اگر خواسته وجه نقد باشد که ذکر ارزش آن کفایت می نماید اما اگر خواسته مال غیر وجه نقد باشد ضرورتاً باید تقویم شود. تقویم خواسته غیر وجه نقد منقول کاملاً در گرو سلیقه و خواست خواهان است (البته خوانده می تواند به جهت تاثیر تقویم در تعیین دادگاه صالح و امکان شکایت از رأی، به تقویم خواهان اعتراض کرده و ایراد نماید). اما خواسته غیر وجه نقد غیر منقول بر اساس ارزش منطقه ای املاک تعیین و تقویم می شود. 

 

  |  
بازدید: 6492
  |  
امتیاز: Article Rating

تعیین خواسته دادخواست

 

اثرات تقویم یا تعیین ارزش خواسته

1- تعیین دادگاه صالح

با این توضیح که به خواسته های مالی با ارزش بالای 20 میلیون تومان شورای حل اختلاف رسیدگی می نماید و به خواسته های بالاتر از آن دادگاه عمومی حقوقی.

 

2- امکان تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی

در خواسته های مالی اگر خواسته یا ارزش آن بیش از 300 هزار تومان باشد اصولاً قابل تجدید نظرخواهی است (مگر به دلایل دیگر قابل تجدید نظرخواهی نباشد.مانند مستند بودن به اقرار خوانده یا اسقاط حق تجدیدنظرخواهی) همچنین دعاوی مالی که نسبت به آنها تقاضای تجدیدنظر نشده باشد در صورتی که ارزش آنها بیش از 2 میلیون تومان باشد قابل فرجام خواهی هستنند.

 

3- هزینه دادرسی

هزینه دادرسی دعاوی مالی درصدی از خواسته است که در مرحله بدوی واخواهی ، فرجامی و اعاده دادرسی به صورت متغیر تعیین شده است که به طور متوسط چیزی در حدود 3.5 درصد برای بدوی و 4.5 درصد برای سایر مراحل است.

 

4- تعیین صلاحیت ورود وکیل دادگستری

وکلای پایه دو موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه و کارآموزان وکالت کانون وکلا صلاحیت دخالت در خواسته های مالی با ارزش بالا را ندارند.

 

5- محاسبه تمبر مالیاتی وکیل دادگستری

اصولاً ملاک محاسبه تمبر مالیاتی وکیل دادگستری در خواسته های مالی بر اساس ارزش خواسته تعیین می شود به این صورت که درصدی از خواسته حق الوکاله قانونی وکیل است که 5 درصد آن باید به صورت تمبر بر وکالتنامه وکیل الصاق شود و مابقی (20 درصد) هنگام اخذ مفاصا حساب مالیاتی محاسبه و دریافت می شود.

 

نکات مهم راجع به تعیین بهای خواسته

  • قانونگذار نحوه تعیین بهای خواسته را در ماده 62 قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی کرده است.
  • اگر خواسته، پول رایج ایران باشد، بهای آن عبارت است از مبلغ مورد مطالبه، و اگر پول خارجی باشد، ارزیابی آن به نرخ رسمی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تقدیم دادخواست، بهای خواسته محسوب می‌شود.
  • در دعوای چند خواهان كه هر یك قسمتی از كل را مطالبه می‌کند، بهای خواسته مساوی است با حاصل جمع تمام قسمت‌هایی كه مطالبه می‌شود. 
  • در دعاوی راجع به منافع و حقوقی كه باید در مواعد معین استیفا یا پرداخت شود، بهای خواسته عبارت است از حاصل جمع تمام اقساط و منافعی كه خواهان خود را ذی‌حق در مطالبه آن می‌داند.
  • در صورتی كه حق نامبرده محدود به زمان معین نبوده یا مادام‌العمر باشد، بهای خواسته مساوی است با حاصل جمع منافع 10 سال یا آنچه را كه ظرف 10 سال باید استیفا كند.
  • در دعاوی راجع به اموال، بهای خواسته مبلغی است كه خواهان در دادخواست معین كرده است و خوانده تا نخستین جلسه دادرسی به آن ایراد یا اعتراض نكرده است مگر اینكه قانون ترتیب دیگری معین كرده باشد.
  •  در آن دسته از دعاوی که خواسته آن منافع مادام‌العمر است، بهای خواسته حاصل جمع منافع 10 ساله است اما دادگاه در صورت استحقاق خواهان، خوانده را به پرداخت مادام‌العمر منافع محکوم می‌کند.

 

جهت ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید  - 88019243

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
2.31 از 5 (26 امتیاز)
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.