X

 راه های گرفتن سهم ارث - تقسیم ارث - انحصار وراثت

راه های گرفتن سهم ارث - تقسیم ارث - انحصار وراثت

وقتی فردی فوت میکند بستگان و خویشاوندان وی به ترتیب از اموال و ماترک متوفی ارث می برند. در صورتیکه همه وراث در خصوص نحوه تقسیم ارث و سهام خود با یکدیگر توافق داشته باشند اصولا مشکلی به وجود نمی آید و مشکل مربوط به زمانی است که ورثه در خصوص میزان سهام و نحوه تقسیم ارث با هم اختلاف دارند.به خصوص در فرضی که یکی از ورثه قسمتی از اموال متوفی و ماترک را در تصرف خود دارد این مشکل جدی تر و پر رنگ تر است.توصیه میشود در صورت عدم توافق و وجود اختلاف قبل از هر اقدام جهت تشخیص راه حل مناسب با یک وکیل متخصص ارث و وکیل املاک و قراردادها مشورت نمائید و حسب ضرورت وکالت و مدیریت جریان پرونده حقوقی خود را به یک وکیل خوب بسپارید.

 

 

  |  
بازدید: 36742
  |  
امتیاز: Article Rating

 

مطالبه سهم الارث (سهم ورثه از اموال متوفی) 

  • اموال به جا مانده از متوفی اعم از منقول و غیرمنقول می تواند از سوی وراث مورد مطالبه قرار گیرد. این اموال مابین وراث مشاع است و ممکن است آنها بخواهند سهم خود را به طور مفروز مشخص و جدا نمایند.
  • در این حالت که تقسیم شرکت (شرکت حقوقی، شرکت مدنی، شرکت قهری) است می بایست تمامی شرکا طرف دعوا قرار گیرند زیرا هر نوع اقدام و تصمیم در مورد ترکه، ناگریز مؤثر در حقوق سایر اصحاب دعوی (وراث) است.
  • اگر در خلال رسیدگی، یکی از وراث فوت کند یا محجور شود، به علت این تأثیر مستقیم دادرسی بر سایر ورثه، می بایست مطابق ماده 105 قانون آئین دادرسی مدنی، دادرسی متوقف گردد.
  • هریک از ورثه می توانند جداگانه درخواست تقسیم سهم خود را بدهند (ماده 300 قانون مدنی) اگر بین وراث محجور یا غائبی باشد، ولی محجور و امین غایب می توانند این درخواست را مطرح کنند. همچنین درخواست تقسیم موصی به از موصوی له و وصی نیز پذیرفته می شود.
  • در رسیدگی به درخواست تقسیم ابتدا دادگاه به توافقات احتمالی وراث توجه می نماید، در صورتی که برای تقسیم بین وراث توافقی حاصل شد به صورت مکتوب صورتجلسه می شود و به امضای آنها می رسد اما اگر توافق در این زمینه حاصل نشد با دستور دادگاه کارشناس تعیین می شود.
  • مطابق ماده 315 قانون قانون امور حسبی کارشناس باید بهای اموال مورد دادخواست تقسیم و قابل قسمت یا قابل قسمت نبودن آنها را معین و سهام را تحویل نماید.
  • ملاک ارزیابی اموال، بهای روز ارزیابی است. تقسیم طوری به عمل می آید که برای هر یک از ورثه از هر نوع اموال، حصه ای معین شود.
  • اگر تقسیم در بعضی اموال نیازمند ضمیمه کردن پول به اموال باشد، برای تعدیل اینکار صورت می گیرد و در نهایت به گونه ای سهام تعدیل می گردد که به وراث ضرری نرسد.
  • پس از آنکه حصه مشخص شد، برای تعلق آن به وراث توافق می شود ولی اگر پس از تصمیم و تحویل وراث به تعیین حصه تراضی نکنند، دادگاه اقدام به قرعه کشی سهام می کند (ماده 319 قانون امور حسبی). صورتمجلس تقسیم و تعیین حصه توسط دادگاه تنظیم و به امضا یا مهر صاحبانشان و امضای دادرس می رسد. این صورتمجلس در دفتر دادگاه باقی می ماند.
  • اگر مال (که به طور معمول اموال غیرمنقول منظور است) قابل تقسیم و تعدیل نباشد، فروخته شده و بهای آن تقسیم می شود. اگر ماترک تنها شامل اموال غیرمنقول باشد، می توان درخواست فروش را به عنوان خواسته مطرح نمود.
  • نکته: تصمیم دادگاه در خصوص تقسیم، تعدیل حکم شناخته می شود و علاوه بر ابلاغ به صاحبان سهام مطابق قوانین قابل اعتراض، پژوهش و فرجام است (مطابق ماده 324 قانون امور حسبی).
  • دادگاه صالح برای تقسیم ترکه و تحصیل تصدیق گواهی انحصار وراثت، دادگاه محل آخرین اقامتگاه دائمی متوفی است با توجه به مقررات جاری تحصیل گواهی تصدیق انحصاروراثت در شورای حل اختلاف صورت میگیرد.

اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، دادگاه آخرین محل سکونت متوفی در ایران صالح به رسیدگی خواهد بود و اگر در ایران اقامت نداشته باشد دادگاهی صالح است که مال غیر منقول در آن واقع است در غیر این صورت دادگاهی که مال منقول در آن واقع است و اگر نبود دادگاه محل اقامت هر یک از ورثه صالح به رسیدگی است. اما اگر ترکه، تقسیم شده باشد دادگاه صالح به رسیدگی محل اقامت خوانده می باشد.

 

ایجاد شده توسط مسعود محمدی، وکیل پایه یک دادگستری
3.23 از 5 (57 امتیاز)
پرسش و پاسخ‌های متداول
بله، حتی یکی از ورثه هم می تواند به تنهایی درخواست تقسیم اموال مشترک اعم از منقول و غیر منقول و وجه نقد را بدهد.تقسیم سهم ارث حسب مورد و با توجه به روش انتخابی می تواند در قالب افراز، دستور فروش، تقسیم و یا مطالبه وجه انجام شود.توصیه می شود جهت اطلاع از کوتاه ترین و مناسب ترین راه برای مطالبه سهم ارث به یک وکیل متخصص دعاوی ملکی مراجعه نمایید.
بله، در صورت تمایل به انجام هر نوع تصرف حقوقی در مال به ارث رسیده وجود گواهی انحصار وراثت ضروری است مگر اینکه مال از نوع منقول یا وجه نقد باشد و تصرف حقوقی در آن نیازمند تشریفات نباشد و ورثه نیز در مورد نحوه تقسیم اختلافی نداشته باشند.
با جستجوی عباراتی نظیر ((تقسیم ارث)) یا ((وکیل برای تقسیم ارث)) یا ((انحصار وراثت)) در سایت گوگل و دسترسی به مقالات، مطالب و دستنوشته های آن وکیل به میزان تخصص، تبحر و دانش حقوقی وی پی برده و وکیل مورد نظر خود را بیابید.
خیر ، در حال حاضر برای گرفتن گواهی انحصار وراثت مراجعه به اداره مالیات و اخذ مفاصا حساب مالیاتی ضروری نیست ولی در مرحله تقسیم ارث در قالب فروش یا تملک یا سند تک برگ حتماً باید گواهی پرداخت مالیات بر ارث را اخذ نمود.
اشتراک گذاری
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.