X

مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری - دادگران حامی

مشاوره حقوقی آنلاین

برای ارسال سوال یا درخواست از منوی سبز رنگ زیر ، وارد شوید.

برای مطالعه آرشیو سوالات حقوقی ، اینجا کلیک کنید.

تاریخ انتشار: جمعه 25 خرداد 1403

 مسئولیت پرداخت هزینه های بازسازی و نوسازی خانه شراکتی

سلام و وقت بخیر. اینجانب به همراه یک شخص دیگر اقدام به خرید یک خانه نموده ایم. ایشان ده درصد پول اولیه و اینجانب ۹۰ درصد پول را گذاشته ایم. اکنون بنده در حال نوسازی ، بازسازی و ایجاد تغییراتی در خانه مذکور هستم که هزینه هایی را در پی دارد. آیا این هزینه ها که خود نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و در قیمت نهایی خانه اثرگذار است ، باید به سهم اولیه بنده اضافه شود یا خیر؟ در واقع سوالم این است که مسئولیت پرداخت هزینه های بازسازی و نوسازی خانه شراکتی چگونه است؟ و عواید ناشی از آن نصیب چه کسی خواهد شد ؟

 

امتیاز: Article Rating | تعداد بازدید: 155

هزینه ملک شراکتی

 

شرکاء یک ملک برای پرداخت هزینه های بازسازی خانه مشترک چقدر مسئولیت دارند ؟

  • در باب عقد شرکت مدنی ، تقسیم سود و زیان شرکت تابع میزان سهم شریکان است. نه کاری که هر کدام انجام می دهند. چنانچه در آغاز ماده 575 قانون مدنی نیز همین نکته را بیان کرده است.
  • بنابراین اگر سهم دو شریک به طور مثال مساوی باشد سود و زیان نیز به طور مساوی تقسیم می شود. خواه تنها یکی از آنها کار کند یا هر دو به اتفاق و خواه کار آنها دارای ارزش برابر باشد یا نابرابر.
  • در اداره اموال مشترک نیز اجرت المثل به کسی تعلق نمی گیرد. مگر اینکه شرط ضمن عقدی در این زمینه وجود داشته باشد. 
  • به عقیده مرحوم دکتر کاتوزیان این نظر قابل انتقاد است زیرا نقش کار را در ایجاد سود ناشی از داد و ستد نمی توان نادیده گرفت و گاه نیز بیش از اصل سرمایه اهمیت دارد ، هر چند که کار تنها به اداره محدود شود و مالی را تولید نکند. 
  • از سوی دیگر در جهان کنونی انجام دادن کار در اداره مال مشترک ظهور در تبرع ندارد و هر کسی کاری کند در برابر اقدام خود مستحق پاداش می باشد. 
  • بنابراین به نظر می رسد عادلانه این باشد که تقسیم سود شرکت به تناسب سرمایه و کار انجام شود و اگر اجرای این اصل با مانع ماده 575 روبرو است شریک عامل را باید مستحق اجرت کار خویش دانست هر چند که شرطی نشده باشد. 

 

پاسخ به پرسش مخاطب در خصوص مسئول پرداخت هزینه های ملک شراکتی

  • اصلی ترین راهبرد نظام حقوقی ایجاد عدالت است پس اگر شحصی عملی انجام می دهد مستحق دریافت اجرت خویش می باشد هر چند که برخی مواقع قانون به دور از انصاف بیان می شود اما وجود حقوقدان و نظام حقوقی در همین جا احساس می شود و باید به اصول کلی حقوقی متوسل شد.
  • همانطور که در متن فوق بیان شد اگر مبنا میزان سرمایه باشد و بر آن اساس سود و زیان تقسیم شود به دور از انصاف است چرا که معمولا هزینه هایی برای مال مشاع انجام خواهد شد و ممکن است بر یکی از شرکا این هزینه ها تحمیل شود.
  • اما اگر طبق ماده عمل کنیم باید باز سود و زیان را بر اساس همان میزان سرمایه تقسیم بندی کنیم که طبعا انصافی در کار نیست اما اگر شما با توجه به مستندات خود مانند رسید خرج کرد ها یا فاکتور ها که به نوبه خود جز اسناد عادی محسوب می شود، می توانید علیه شریک خود دعوای مطالبه وجه یا اجرت المثل انجام عمل خود را داشته باشید. 

 

ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری  - 88019244

 

مستندات قانونی - مسئولیت پرداخت هزینه های خانه شراکتی

ماده ۵۷۱ قانون مدنی

شرکت عبارت است ازاجتماع حقوق مالکین متعدددرشیئی واحدبنحواشاعه . 

ماده ۵۷۲ قانون مدنی

شرکت اختیاری است یاقهری . 

ماده ۵۷۳ قانون مدنی

شرکت اختیاری یادرنتیجه عقدی ازعقودحاصل می شود یادر نتیجه عمل شرکاء از قبیل مزاج اختیاری یا قبول مالی مشاعا در ازاء عمل چند نفر ونحو اینها. 

ماده ۵۷۴ قانون مدنی

شرکت قهری اجتماع حقوق مالکین است که درنتیجه امتزاج یا ارث حاصل می شود. 

ماده 575 قانون مدنی

هریک ازشرکاءبه نسبت سهم خوددرنفع وضررسهیم می باشدمگر اینکه برای یک یاچندنفرازآنهادرمقابل عملی سهم زیادتری منظورشده باشد.

 ماده ۵۷۶ قانون مدنی

طرز اداره کردن اموال مشترک تابع شرایط مقرره بین شرکاء خواهد بود. 

ماده ۵۷۷ قانون مدنی

شریکی که در ضمن عقد به اداره کردن اموال مشترک ماذون شده است می تواند هر عملی را که لازمه اداره کردن است انجام دهد و به هیچ وجه مسئول خسارات حاصله از اعمال خود نخواهد بود مگر در صورت تفریط یا تعدی . 

 


پاسخ داده شده توسط کارشناس حقوقی ما

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آرشیو موضوعی

Skip Navigation Links.

رزرو وقت مشاوره حقوقی با وکیل

در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی از دفتر وکیل مسعود محمدی و دفتر وکالت دادگران حامی و جهت هماهنگی و رزرو وقت مشاوره حقوقی حضوری و مشاوره حقوقی تلفنی، کلیک کنید.